24 April 2013

ALLAH BAPA & ALLAH PUTERA ADALAH SATU



Hari ini Tuhan Yesus berbicara tentang hal ‘mengutus’ dan ‘diutus.’ Allah Bapa mengutus Putera ke dunia untuk menyelamatkan dunia. Dengan demikian, Putera diutus Bapa untuk mewartakan kabar keselamatan kepada dunia. Putera datang dari Bapa, dan karena itu Bapa dan Putera adalah satu.

Barang siapa percaya kepada Putera, ia percaya kepada Bapa. Barang siapa melihat Putera, ia melihat Bapa. Sebab, Putera dan Bapa adalah satu, tak bisa dipisahkan. Pekerjaan Putera adalah pekerjaan Bapa. Itu sebabnya, Putera sangat taat kepada Bapa, meski harus menanggung penderitaan yang hebat.

Kita hidup, hidup dalam pengharapan akan dunia yang abadi. Allah Bapa menguasai dunia ini dan keabadian. Putera sudah datang ke dunia dan telah menunjukkan keabadian itu melalui diriNya sendiri. Ia menjadi jalan menuju ke Bapa. Percaya kepada Putera berarti mengharapkan hidup bersama Bapa.

Tidak ada orang yang dapat sampai kepada Bapa kalau tidak melalui Aku. Begitulah kata Yesus, Sang Putera Bapa. Ini menunjukkan betapa Bapa dan Putera begitu erat, tak terpisahkan. Percaya kepada Putera Bapa, maka kita akan sampai kepada Bapa. Kita akan memandang kemuliaan Bapa di surga.

– kbp, insepired by P.VR.Pr

Tidak ada komentar:

Posting Komentar